Po července 30 2018

Vychutnejte si bezpečnou letní jízdu: Nejdůležitější tipy, jak zabránit defektům pneumatiky

Riziko propíchnutí pneumatiky existuje po celý rok, ale můžete mu předejít nebo ho omezit. Vše začíná správnou přípravou. Průpichy představují nejčastější defekt pneumatik. Typickými příčinami jsou hřebíky, šrouby a štěrk.

„Obzvláště opatrní byste měli být při jízdě v místech, kde se staví: můžete tu narazit na ostrý štěrk, který snadno propíchne vaši pneumatiku. Především v mokrém počasí můžou ostré kameny projet pneumatikou jako horký nůž máslem a proniknout až do ocelových pásů,“ říká Martin Dražík, produktový manažer ve společnosti Nokian Tyres.

Riziko poškození bočnic se také zvyšuje při jízdě s nízkým tlakem huštění. Pokud například pneumatika, která je nedostatečně nahuštěná, najede na obrubník, může narazit na ráfek a způsobit tak prasknutí bočnice. „Pokud je tlak huštění příliš nízký, bude se pneumatika víc ohýbat a bočnice budou při kontaktu s překážkou náchylnější k poškození. Pokud k tomu dojde, pneumatiku už není možné zachránit. Opravovat poškozené bočnice pneumatik není bezpečné, proto se to nedoporučuje,“ vysvětluje M. Dražík.

Skutečnost, že defekty nejsou ničím neobvyklým, ukazují i výsledky posledního průzkumu* Nokian Tyres mezi evropskými řidiči. V průběhu pěti let píchlo pneumatiku jednou až dvakrát na svém voze přibližně 40% řidičů téměř ve všech sledovaných zemích. Defekty pneumatik jsou nejméně obvyklé v Německu, kde se 69% řidičů v průběhu posledních pěti let nesetkalo s defektem vůbec.

Jak zabránit defektům pneumatiky 

Defektům není možné se zcela vyhnout. Je ovšem možné jim předcházet a zmírnit jejich škody. Vedle opatrné jízdy je velice důležitá pečlivá údržba tlaku huštění. Nové modely vozidel mají TPMS (systém kontroly tlaku v pneumatikách), který monitoruje tlak vzduchu v pneumatikách a informuje řidiče o jeho případném poklesu. Pokud vaše vozidlo nemá systém TPMS, je třeba každé tři týdny kontrolovat tlak vzduchu ve vašich pneumatikách.

Správný tlak huštění významně prodlužuje životnost pneumatiky. Výrobci vozidel udávají pro své vozy vlastní doporučení ohledně hodnoty tlaku huštění, která zajišťuje optimální jízdní vlastnosti a komfort. 

„Správný tlak huštění je zásadní, protože pokud je například nižší o 20 %, pak se životnost pneumatiky zkracuje o 50 %. Dopad je tedy významný. Obecně platí, že u zimních pneumatik by měl být tlak huštění o 0,2 baru až 0,3 baru vyšší než u letních pneumatik. Tlak je také třeba zvýšit, když je vozidlo hodně zatížené. Pokud se tlak vzduchu v pneumatikách nezvýší, začne se bočnice vychylovat směrem ven a je pak náchylnější k poškození,“ radí M. Dražík.

Výsledky průzkumu* uskutečněného společností Nokian Tyres ovšem ukazují, že většina řidičů kontroluje tlak vzduchu ve svých pneumatikách nepravidelně. Například v Německu pouze 36 % řidičů kontroluje tlak huštění pravidelně jednou za měsíc. Podobné je to i u řidičů v ostatních evropských zemích, jako je Polsko, Česká republika, Francie a Itálie. Bulharští a rumunští řidiči jsou v tomto ohledu nejdůkladnější. Z průzkumu rovněž vyplývá, že nejméně čtvrtina evropských řidičů pak kontroluje tlak huštění před delší cestou.

Udržujte při jízdě bezpečnou vzdálenost 

Dalším klíčovým bezpečnostním pravidlem je udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidel jedoucích před vaším vozidlem i za ním. Pokud u vaší pneumatiky dojde k nečekané ztrátě tlaku, může vám takové chování doslova zachránit život. Abyste předešli nebezpečným situacím, vždy je dobré udržovat bezpečnou vzdálenost.

Toto pravidlo bohužel nedodržují všichni řidiči. V průzkumu* uvedlo pouze něco málo přes 50 % evropských řidičů, že pravidelně dodržují bezpečnou jízdní vzdálenost. Nejméně je to v České republice, kde 37 % řidičů tvrdí, že pravidelně dodržují bezpečnou vzdálenost. Nejsvědomitější jsou v tomto ohledu bulharští, italští a polští řidiči. V každém případě mějte na paměti, že v obtížné situaci nebo při defektu pneumatiky v hustém provozu je dobrým řešením co nejdříve zastavit a zavolat asistenční službu.

Jedinečné záruky Nokian Tyres

Nokian Tyres nabízí svým zákazníkům bezstarostnou jízdu díky jedinečným patentovaným technologiím a zárukám. Technologie aramidových bočnic Nokian Tyres využívá odolné aramidové vlákno, které zpevňuje bočnice pneumatik pro SUV vozy. Při náhodném poškození bočnice pneumatiky dostanete v rámci Aramidové záruky Nokian Tyres nový, odpovídající produkt zdarma.

 

Poškození pneumatik - rychlokurz

Kdy? K poškození pneumatiky může dojít kdykoliv během roku, ale nejčastěji k němu dochází v době letních prázdnin. V létě lidé většinou jezdí na delší vzdálenosti a na silnicích probíhá více prací. Na jaře a na podzim bývá silniční povrch poškozený mrazem. Riziko prasknutí pneumatiky mohou také zvýšit špatné silniční podmínky.

Proč? Průpichy představují nejčastější defekt pneumatik. Riziko se netýká pouze opotřebených pneumatik. I nové pneumatiky mohou být propíchnuty ostrým předmětem, který se dostane do drážky a projde skrz ocelové pásy. Nízký tlak huštění je častou příčinou poškození bočnice, když se pneumatika dostane do kontaktu s překážkou.

Jak se jim vyhnout? Udržujte správný tlak huštění. Pokud je vozidlo zatížené více než obvykle, zvyšte odpovídajícím způsobem tlak vzduchu v pneumatikách. Zabraňte zbytečnému poškození pomocí opatrné jízdy, zejména na silnicích, které jsou ve špatném stavu, a ve stavebních oblastech.

Co dělat? Pokud začne být vaše vozidlo nestabilní, zastavte co nejdříve na bezpečném místě. Naučte se, jak použít vaši sadu na opravu pneumatiky, nebo se ujistěte, že máte v pořádku rezervní pneumatiku a k dispozici veškeré nářadí nezbytné pro výměnu pneumatiky. V obtížných situacích nejprve zajistěte bezpečnost provozu a poté se obraťte na asistenční službu. Vozte s sebou v autě teplé oblečení pro případy, že k propíchnutí pneumatiky dojde v chladném počasí.

 

Archiv novinek