Čt května 3 2018

Větší bezpečnost a bezstarostnost – Prodlužte provozní životnost svých pneumatik sledováním jejich stavu

Brzdná dráha opotřebených pneumatik je v mokrém počasí až třikrát delší. Výzkumy rovněž ukazují, že u takových pneumatik může dojít k aquaplaningu při rychlostech, které jsou výrazně nižší, než je běžná jízdní rychlost. Řidiči by měli sledovat stav svých pneumatik a jejich tlak huštění pravidelně a ne pouze při sezónní výměně pneumatik. Bezpečné letní pneumatiky by měly mít minimální hloubku běhounu čtyři milimetry a neměly by být starší než šest let.  

„Špatný stav pneumatik představuje jedno z největších bezpečnostních rizik v letním silničním provozu. Přilnavost opotřebených pneumatik v mokrém počasí výrazně klesá, což ohrožuje bezpečnost, především v extrémních podmínkách,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres

V nedávných testech uskutečněných časopisem Tekniikan Maailma (5/2018) docházelo u opotřebených pneumatik k aquaplaningu už při rychlosti 75 km/h. U nejlepší nové pneumatiky došlo v testu k aquaplaningu až při rychlosti 88 km/h. 

„Testované pneumatiky, které byly stanovené jako nebezpečné, byly přitom v souladu s legislativou, protože měly hloubku běhounu vyšší než 1,6 mm. Řidič nese plnou odpovědnost za sledování stavu svých pneumatik. Kromě hloubky běhounu je třeba kontrolovat trhliny a tlak vzduchu v pneumatikách. Čím je pneumatika starší, tím více se snižují její výkony. Proto je třeba mít na paměti, že maximální provozní životnost pneumatiky je šest sezón. U pneumatik, které jsou užívány na druhém rodinném vozu nebo na vozidlech, s nimiž se nejezdí tak často, se vždy ujistěte, že jejich celkové stáří je menší než 10 let. To je možné velice snadno zkontrolovat na bočnici pneumatik, kde se nachází rok jejich výroby,“ dodává M. Morri

Prodlužte provozní životnost svých pneumatik změnou jejich pozice z přední nápravy na zadní  

Abyste docílili co největší bezpečnosti a co nejvyšších úspor, je třeba se ujistit, že se pneumatiky opotřebovávají rovnoměrně. Pokud se pneumatika opotřebovává pouze na vnější nebo vnitřní straně, je to jasná známka toho, že je něco v nepořádku. Často se jedná o důsledek příliš nízkého tlaku huštění, nesprávně seřízené geometrie nebo opotřebených tlumičů. 

„Nerovnoměrné opotřebení má přímý dopad na ovladatelnost. Pokud nezareagujete včas, může takové opotřebení vést až k úplnému zničení kostry pneumatiky. Například byste měli vždy jednou za tři týdny zkontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách. Pokud se vydáváte na delší cestu nebo převážíte těžší náklad, měli byste zvýšit tlak huštění úměrně k zatížení,“ říká M. Morri

Mnoho řidičů se diví, proč jsou dvě pneumatiky na vozidle více opotřebené než druhé dvě. Matti Morri vysvětluje, že pneumatiky na hnací nápravě se vždy opotřebovávají dvakrát rychleji než pneumatiky na řídicí nápravě. Proto byste měli po každých 8 000 kilometrech, nebo když je rozdíl v hloubce běhounu na předních a zadních pneumatikách větší než 2 mm, vyměnit pozici pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak. 

„Změnou pozice pneumatik mohou řidiči prodloužit provozní životnost pneumatik, zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu a ušetřit peníze. Takový postup významně prodlužuje životnost celé sady pneumatik. Na opotřebení pneumatik má veliký vliv také vozidlo a jízdní styl a aktivita řidiče. Peníze můžete ušetřit tím, že si vyberete kvalitní pneumatiky, které jsou vhodné pro vaše vozidlo a vaše jízdní zvyklosti,“ uzavírá M. Morri. 

Jsou vaše letní pneumatiky v pořádku? V průběhu sezóny sledujte následující skutečnosti:

  • Zkontrolujte hloubku běhounu. Minimální bezpečná hloubka běhounu jsou 4 milimetry. Jakákoliv nižší hodnota podstatně zvyšuje riziko aquaplaningu. Letní pneumatiky Nokian Tyres jsou vyrobené tak, aby bylo snadné sledovat jejich opotřebení. Patentovaný indikátor jízdní bezpečnosti (DSI) ukazuje pomocí číslic zbývající hloubku běhounu.
  • Zkontrolujte bočnice a běhoun pneumatik. Je třeba prohlédnout povrch pneumatiky a odhalit praskliny, trhliny, průpichy, průrazy či vybouleniny dříve, než zkrátí životnost pneumatiky.
  • Zkontrolujte hlavní drážky. Větší kamínky, které uvíznou v hlavních drážkách, pronikají při jízdě hlouběji do pneumatiky a mohou vést k jejímu poškození. K jejich odstranění můžete použít například šroubovák.
  • Zkontrolujte opotřebení pneumatik. Nerovnoměrné nebo příliš rychlé opotřebení pneumatik může být známkou problémů s geometrií vozidla. Kromě bezpečnosti mají nestandardně opotřebené pneumatiky negativní dopad na jízdní komfort. Proto je třeba si nechat zkontrolovat geometrii vozidla a správně ji seřídit.
  • Zkontrolujte, zda jsou všechny pneumatiky rovnoměrně opotřebené. Aby se pneumatiky opotřebovávaly co nejrovnoměrněji, je třeba měnit jejich pozici na vozidle. Zlepší se tím ovladatelnost vozidla. Obecně platí, že pneumatiky na hnací nápravě se opotřebovávají rychleji než pneumatiky na řídicí nápravě. Pokud jsou pneumatiky rovnoměrně opotřebené, měli byste změnit jejich pozici z přední nápravy na zadní přibližně vždy po 8 000 kilometrech. V případě, že jsou dvě pneumatiky v lepším stavu než druhé dvě, měli byste je z bezpečnostních důvodů namontovat na zadní nápravu.
  • Zkontrolujte stáří vašich pneumatik. Doporučená provozní životnost aktivně užívaných pneumatik je 6 let a maximální životnost 10 let. Na bočnici pneumatiky se nachází čtyřčíselný výrobní kód, v němž první dvě číslice označují týden výroby a druhé dvě odkazují k roku výroby. Pokud je tedy kód například 1717, byla pneumatika vyrobena v 17. týdnu roku 2017.
  • Zkontrolujte tlak huštění vašich pneumatik. Tlak huštění pneumatik je třeba kontrolovat jednou za tři týdny, protože správně nahuštěné pneumatiky zlepšují ovladatelnost vozidla a zkracují brzdnou dráhu. Podhuštěné pneumatiky se prodraží, protože příliš nízký tlak huštění zvyšuje zatížení pneumatiky a zároveň spotřebu paliva. Podívejte se na naše video s tipy, jak kontrolovat tlak huštění pneumatik.

Více tipů ohledně údržby pneumatik

Archiv novinek