Široké, nebo úzké pneumatiky? Jak vaše volba může ovlivnit řízení vozidla
Značná část řidičů si přeje, aby jejich letní pneumatiky vypadaly honosněji než jejich zimní protějšky. Proto se pro léto obvykle volí širší a nižší pneumatiky, zatímco v zimě se běžně používají pneumatiky s užším profilem. Výběr pneumatiky má vliv nejen na vzhled vozidla, ale také jízdní komfort a velké množství dalších vlastností.
Ve střední Evropě mají majitelé osobních vozidel většinou dvě sady ráfků: jednu pro letní, druhou pro zimní pneumatiky. Obecně platí, že se u letních pneumatik užívají o něco širší a dražší ráfky.
„Pokud máte obuté zimní pneumatiky v okamžiku, kdy si jedete k prodejci koupit letní pneumatiky, je důležité znát rozměr vaší současné sady letních pneumatik. V opačném případě se může stát, že vaše aktuální ráfky nebudou pasovat s vašimi novými pneumatikami,“ říká Martin Dražík, produktový manažer pro Evropu ve společnosti Nokian Tyres.
Při nákupu pneumatik je třeba se řídit doporučeními výrobce. V osvědčení o registraci vozidla je možné zjistit doporučený rozměr pneumatik a alternativní rozměry.
Úzké pneumatiky jsou levnější, ale širší pneumatiky vypadají lépe
Správná šířka pneumatiky ovlivňuje rovněž řadu vlastností, které majitel vozidla vyžaduje ohledně vozu a jeho ovladatelnosti. Šířka pneumatiky má vliv na cenu a další vlastnosti, jako je přilnavost, hlučnost, jízdní komfort a samozřejmě také vzhled.
Výměnou úzkých pneumatik za širší se zpravidla zvýší valivý odpor a tím i spotřeba paliva. U letních pneumatik představuje rozměr rovněž estetickou otázku, protože široká pneumatika vypadá lépe než pneumatika úzká.
„Pokud chce řidič přejít na větší průměr ráfku, musí se snížit profil pneumatiky. Díky tomu může vnější průměr zůstat v zákonem stanovených limitech a pneumatiky budou mít dostatek prostoru pro otáčení,“ vysvětluje Martin Dražík.
Profil pneumatiky odkazuje k poměru mezi výškou a šířkou pneumatiky. Nejoblíbenějšími rozměry jsou úzké pneumatiky s vysokým profilem, proto jsou vyráběny ve větším počtu než široké pneumatiky s nízkým profilem. To je jeden z důvodů, proč jsou úzké pneumatiky obvykle levnější než pneumatiky širší.
Každý typ má své výhody
Objem vzduchu v pneumatice má vliv především na jízdní komfort. Čím větší je průměr ráfku, tím méně vzduchu se do pneumatiky vejde. Vysokoprofilové pneumatiky s dostatečným prostorem pro vzduch jsou pohodlnější než široké, nízkoprofilové pneumatiky.
Z hlediska bezpečnosti mají oba typy pneumatik své výhody: na suché vozovce zajišťují širší pneumatiky větší přilnavost než úzké pneumatiky, ale u širokých pneumatik je větší riziko vzniku aquaplaningu.
„V zimě jsou úzké pneumatiky lepší v extrémních podmínkách, protože přenášejí větší tlak v místě kontaktu s vozovkou. Úzké pneumatiky také fungují lépe než širší pneumatiky v čerstvém a rozbředlém sněhu. Naopak široké pneumatiky poskytují větší přilnavost na tvrdém povrchu,“ říká Martin Dražík.
Co nám říká značení na pneumatice?
Pneumatika může být označena například 205/55 R16 94V XL. Níže je uvedeno, jak takové značení číst:
205: Šířka pneumatiky v milimetrech při standardním tlaku huštění. Šířka běhounu bude vždy menší, ale to závisí na modelu pneumatiky a také výrobci.
55: Profil pneumatiky, tedy poměr mezi výškou a šířkou pneumatiky. Například 55 znamená, že výška představuje 55 % šířky. Čím menší je číslo, tím nižší je profil pneumatiky.
R: Konstrukce pneumatiky. R odkazuje k radiální konstrukci, která se v České republice užívá u všech pneumatik pro osobní vozidla.
16: Průměr ráfku v palcích.
94: Index nosnosti. Číslo 94 znamená, že jedna pneumatika může při standardním tlaku huštění nést maximálně 670 kg. Čím menší číslo, tím menší nosnost.
V: Index rychlosti, který odkazuje k maximální povolené rychlosti pneumatiky. Například V znamená, že pneumatika nemůže jet rychlostí vyšší než 240 km/h.
XL: Pokud je na pneumatice značení „XL“ (Extra Load), znamená to, že pneumatika může nést větší zatížení než odpovídající standardní pneumatika.
Archiv novinek