Co se děje s vašimi vyřazenými pneumatikami?

Vyřazené pneumatiky by v dnešní době neměly být užívány do zavážek. Existují různé možnosti využití vyřazených pneumatik a v mnoha zemích se využívá rozličných recyklačních postupů, které se země od země liší.

Dovozce a výrobci zabývající se recyklacíBelgie, Česká republika, Finsko, Francie, Řecko, Maďarsko, Norsko, Holandsko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko a Švédsko
 Výrobci platící zvláštní daň státům, které se zabývají recyklací pneumatikDánsko, Lotyšsko a Slovensko
Každá zodpovědná osoba se ve svém legislativním rámci může rozhodnout, jakým způsobem pneumatiky recyklovat Rakousko, Německo, Irsko, Švýcarsko a Velká Británie

 

Dejte svým ojetým pneumatikám nový život

Vyřazené pneumatiky nejsou bezcenné: jejich život pokračuje v různých možnostech recyklačního užití. Vaše staré pneumatiky vám můžou i nadále sloužit jako pojící prvek v asfaltu, po kterém jedete se svými novými pneumatikami Hakkapeliitta, nebo mohou chránit váš dům před dálničním hlukem v podobě rotihlukové stěny.

Životní cyklus pneumatiky

Životní cyklus pneumatiky odráží všechna stádia, kterými produkt prochází od jeho výroby přes užití až po vyřazení z provozu, tedy od užití základních surovin po zpracování odpadu. Životní cyklus pneumatiky začíná u kaučukovníku na jižní polokouli, například v Indonésii nebo Thajsku. Pokračuje zpracováním základních surovin a výrobou samotného produktu a dále jeho skladováním, převážením a užíváním. A končí v okamžiku, kdy je pneumatika poškozena či opotřebena do té míry, že je třeba ji vyřadit z provozu.

Celý tento cyklus může být zjednodušeně rozdělen do čtyř fází:

    1. Zajištění výrobních prostředků, jako jsou suroviny a energie
    2. Výroba pneumatiky
    3. Užití pneumatiky
    4. Využití vyřazené pneumatiky

Většina negativních dopadů na životní prostředí vzniká v průběhu užívání pneumatiky. Nejvýznamnější z nich představuje spotřeba paliva. Tato energetická spotřeba může být přímo úměrně snížena spolu s hmotností a valivým odporem pneumatiky. Důsledkem je pak rovněž snížení emisí škodlivých plynů, které způsobují skleníkový efekt. Stále ovšem platí, že faktor, který nejvýznamněji ovlivňuje množství škodlivých emisí, představuje řidičův jízdní styl. Ekonomický styl jízdy může ušetřit 10-20 % paliva z jeho celkové spotřeby.

Zeptejte se svého prodejce pneumatik na recyklační postupy!