Čt srpen 16 2018

Zapomeňte na vyježděné koleje – Tipy na pohodlnější letní jízdu

Na váš jízdní komfort působí mnoho faktorů, jako je počasí, denní doba a samozřejmě i ostatní řidiči. Jako řidič můžete naštěstí ovlivnit alespoň některé z nich a zajistit si tak pohodlnější cestování bez zbytečného spěchu, hluku a nepříjemností.  Jedním z takových příkladů jsou vyježděné koleje, které jsou typické pro mnoho evropských silnic. Může vás to svádět jet stejnou trasou jako tisíce dalších řidičů, ale výsledkem je jen větší hlučnost a rychlejší opotřebení pneumatik než při jízdě mimo vyježděné koleje. 

„Z nepochopitelných důvodů lidé raději jezdí vyjetými kolejemi, kde je drsnější asfalt a větší riziko aquaplaningu. Místo toho, abyste jeli v kolejích plných vody, uhněte trochu na stranu,“ radí Martin Dražík, produktový manažer pro střední Evropu ve společnosti Nokian Tyres. 

Komfortní a stylový příjezd do cíle 

Váš jízdní styl má vliv na to, jak stresující je jízda nejen pro vaše spolucestující, ale i pro vás samotného a také okolní řidiče. Pokud se rychlost sníží o deset kilometrů za hodinu, matematicky vzato se cesta zpomalí o pouhých osm minut na sto kilometrů, ale bude mnohem bezpečnější a pohodlnější.  Předjíždět ostatní jen proto, abyste byli rychleji v cíli, je zbytečný boj o výsledných několik málo minut rozdílu. Plynulá jízda přitom šetří vaše pneumatiky. 

Správná hodnota tlaku huštění 

Když je váš vůz i pneumatiky v dobrém stavu, můžete si vychutnat bezpečnou jízdu. Správný tlak huštění vašich pneumatik vám zajišťuje bezstarostnější jízdu, větší jízdní komfort a delší životnost pneumatik. 

Tlak vzduchu ve vašich pneumatikách byste měli kontrolovat pravidelně vždy po několika týdnech

a před každou delší cestou. Každý model vozidla má od výrobce stanovenou správnou hodnotu tlaku huštění pneumatik při plném a minimálním zatížení. Doporučené hodnoty je zpravidla možné najít na vnitřní straně dveří nebo v návodu k obsluze vozidla. Většina čerpacích stanic má zařízení pro měření a úpravu tlaku vzduchu v pneumatikách, ale ani pořízení vlastního tlakoměru není nijak náročné. 

„Správný tlak huštění pneumatik je velice důležitý. Pokud je příliš nízký, nebude vůz reagovat na pokyny řízení tak, jak by měl. Nadměrně vysoký tlak huštění zase snižuje kvalitu jízdy a zvyšuje hlučnost pneumatiky, což omezuje jízdní komfort,“ říká Petri Paananen, testující řidič společnosti Nokian Tyres. 

Kvalitní pneumatiky mají spolehlivou přilnavost k vozovce  

Mezi pneumatikami od známých a zodpovědných výrobců pneumatik a pneumatikami méně známých značek existují velké rozdíly, co se týká rizika aquaplaningu a přilnavosti. Rozdíly se nejvíce projeví v extrémních podmínkách. Kratší brzdná dráha kvalitních pneumatik přispívá k větší bezpečnosti a zabraňuje vzniku nehod. „Přilnavost a odolnost vůči aquaplaningu významně ovlivňuje hloubka běhounu. Letní a zimní pneumatiky Nokian Tyres mají patentovaný indikátor opotřebení DSI, který v podobě číslic ukazuje zbývající hloubku běhounu,“ říká Martin Dražík

Skutečnost, že evropští řidiči upřednostňují prémiové pneumatiky, byla prokázána také novým průzkumem letních pneumatik, který uskutečnila společnost Nokian Tyres*. Na tom, že prémiové pneumatiky poskytují lepší jízdní vlastnosti v různých silničních podmínkách, se shodlo 58 % evropských řidičů. Stejné procento souhlasilo, že prémiové pneumatiky jsou bezpečnější v náročných povětrnostních podmínkách a jejich stavba je v různých silničních podmínkách odolnější. Průzkum prokázal, že při nákupu letních pneumatik je nejdůležitější vlastností jejich přilnavost na mokré vozovce.

Profil hraje důležitou roli 

Výrobci vozidel stanovují standardní i alternativní rozměry a profily pneumatik pro každé vozidlo. Rozměry pneumatik se zvyšují a profily snižují, ale vyšší profil stále znamená větší jízdní komfort. 

„Pneumatika s vyšším profilem zvyšuje komfort. Tuhý nízký profil může vést k nepohodlné jízdě: zvýší se valivý odpor a reakce jsou tvrdší. Dalším faktorem, který ovlivňuje jízdní komfort, je hlučnost uvnitř vozidla. Proto byste se na hlučnost měli zaměřit při procházení testů v automobilových časopisech,“ vysvětluje Martin Dražík

Tipy ohledně pneumatik pro bezstarostnou letní jízdu

  1. Vyberte si kvalitní letní pneumatiky. Mají delší životnost a lepší vlastnosti. Pro správný výběr vhodných pneumatik můžete využít výsledky testů pneumatik zveřejněných v automobilových časopisech nebo informace na evropských klasifikačních štítcích, které hodnotí přilnavost na mokrém povrchu, palivovou účinnost a vnější hlučnost pneumatik.
  2. Zajistěte si citlivější reakce na pokyny řízení. Širší pneumatika s nižším profilem má přesnější reakce. To znamená, že je citlivější na pokyny řízení. Taková pneumatika je vhodná pro řidiče, kteří oceňují rychlou odezvu pneumatik a sportovní pocit jízdy.
  3. Zajistěte si větší jízdní komfort. Široká pneumatika bude citlivější na vyježděné koleje na silnici. Proto jsou naopak užší pneumatiky s vysokým profilem lepší variantou pro řidiče, kteří hledají především jízdní komfort. Užší pneumatika je rovněž bezpečnější na mokrém povrchu, protože odvádí vodu účinněji než širší pneumatika.
  4. Měřte tlak huštění pneumatik a upravujte ho na správnou hodnotu. Správný tlak huštění zvyšuje bezpečnost, prodlužuje životnost pneumatik a snižuje spotřebu paliva. Tlak vzduchu ve vašich pneumatikách byste měli kontrolovat pravidelně jednou za tři týdny a vždy před delší cestou. Kontrolu provádějte u studených pneumatik.
  5. Zkontrolujte hloubku běhounu několikrát během léta. Řidiči, kteří jezdí pravidelně, by měli kontrolu provádět častěji. Minimální doporučená hloubka běhounu je 4 milimetry, i když zákon povoluje nižší hodnotu.
  6. Kontrolujte rovnoměrnost opotřebení pneumatik. Nerovnoměrné opotřebení je známkou toho, že něco není v pořádku. Příčinou může být nesprávný tlak huštění pneumatik nebo problémy s geometrií kol.
  7. Kontrolujte dotažení fixačních šroubů po každé výměně pneumatik. Pokud máte slitinové ráfky, je třeba fixační šrouby dotáhnout po ujetí pár stovek kilometrů.
  8. Prodlužte životnost svých pneumatik změnou jejich pozice z přední nápravy na zadní a naopak, jakmile je rozdíl v hloubce jejich běhounu 2 milimetry.

* Údaje vycházejí z online průzkumu, který v dubnu a květnu uskutečnila společnost Nokian Tyres ve spolupráci s výzkumnou společností Taloustutkimus Oy. Průzkum byl uskutečněn v pěti zemích (Německo, Polsko, Česká republika, Itálie a Francie) na vzorku 1 000 respondentů v každé zemi.

Archiv novinek