Pá červen 7 2019

Vaše pneumatiky mohou pomoci snížit množství emisí CO2 – Nokian Tyres vyvíjí stále ekologičtější pneumatiky

Majitelé vozů mají v dnešní době více možností, jak si vybírat ekologičtější varianty. Jednou z takových možností je volba pneumatik s nižším valivým odporem: šetří palivo a snižují množství emisí CO2. Společnost Nokian Tyres tvrdě pracuje na tom, aby vyráběla ekologičtější pneumatiky: valivý odpor svých pneumatik snížila v porovnání s rokem 2013 v průměru o 8 %. 

„Snížení valivého odporu o 8 % odpovídá množství výfukových plynů 65 000 aut,“ říká Teppo Huovila, viceprezident pro kvalitu a udržitelnost ve společnosti Nokian Tyres. 

Valivý odpor představuje ztrátu energie, kterou pneumatika spotřebuje při valení. Čím nižší je valivý odpor, tím méně potřebuje pneumatika energie, a tedy i paliva. Větší palivová účinnost má pozitivní dopad na životní prostředí a uhlíkovou stopu řidiče, protože snižuje množství emisí CO2. U elektrických vozidel se nižší valivý odpor promítá rovněž do delšího dojezdu. 

Například pokud by všechna osobní vozidla ve Finsku, Švédsku a Norsku jezdila na zimních pneumatikách Nokian Hakkapeliitta R3 s nízkým valivým odporem po celou dobu jejich životnosti místo jiných prémiových zimních pneumatik, přínosy by byly významné. Úspora paliva by byla téměř 300 milionů litrů a množství emisí oxidu uhličitého by se snížilo přibližně o 710 000 tun.* 

Odhaduje se, že doprava v Evropské unii vyprodukuje přibližně 24 % emisí skleníkových plynů. Cílem je do roku 2020 snížit tyto emise o 20 % v porovnání s hodnotami z roku 1990. Od roku 2021 pak budou v Evropské unii platit ještě přísnější cíle.   

Výrobci prémiových pneumatik, jako je Nokian Tyres, aktivně pracují na snížení valivého odporu tím, že vyvíjejí vyspělé směsi pryže, nové dezény a stavby pneumatik. 

„Naši vývojoví technici pracují velice tvrdě, aby odváděli dobrou práci: naším cílem je snížit valivý odpor každé pneumatiky nové generace, aniž by tím byla jakýmkoliv způsobem ohrožena bezpečnost,“ říká T. Huovila. 

Šetřete palivo i životní prostředí 

Více než 90 % pneumatik Nokian Tyres spadá z hlediska valivého odporu do nejlepších klasifikačních kategorií A, B nebo C. Přitom nejčastější klasifikační kategorií pneumatik pro osobní vozidla je na trhu kategorie E (analýza ETRMA, říjen 2018). Rozdíl je obrovský jak pro majitele vozidla, tak pro životní prostředí. Letní pneumatika nejlepší třídy, se správným tlakem huštění, může v porovnání s nejslabšími pneumatikami ušetřit až 0,5 litru na 100 kilometrů. 

Udržitelnost představuje pro Nokian Tyres prioritu již po mnoho let. V ročence RobecoSAM Sustainability Yearbook 2019 byla  společnost zařazena do stříbrné třídy. Přestože 85 % uhlíkové stopy pneumatik pochází z jejich užívání, Nokian Tyres nepřetržitě usiluje o snížení dopadů na životní prostředí po celou dobu jejich životního cyklu. 

Proto jsme také rádi za tyto úspěchy: 

RECYKLACE

100 % odpadu z naší továrny ve městě Nokia bylo v roce 2018 recyklováno. Téměř 100 % vyřazených pneumatik je recyklováno v severských zemích a okolo 95 % v Evropě. 

ÚSPORA ENERGIE

Instalace nové emisní pračky v továrně Nokia, která poskytuje horkou vodu a páru, již ušetřila 185 nákladních cisteren s palivem. 

OBNOVITELNÁ ENERGIE

V továrně a sídle společnosti ve finském městě Nokia se přibližně 47 % veškeré použité energie vyrábí z obnovitelných zdrojů. Ve skladu v americkém Vermontu jsme nainstalovali solární panely. 

UDRŽITELNÉ SUROVINY

Nokian Tyres se v březnu 2019 připojil k celosvětové platformě pro udržitelný přírodní kaučuk. Platforma pracuje na lepším dodržování lidských práv, ochraně před uchvacováním půdy, ochraně biologické rozmanitosti a vodních zdrojů, zvyšování výnosů, transparentnosti a sledovatelnosti dodavatelského řetězce.  

ZLEPŠENÍ V OBLASTI PRACOVNÍCH PRÁV

Audity společnosti Nokian Tyres v Malajsii a Indonésii v roce 2018 prokázaly zlepšení v oblasti pracovních práv v porovnání se slabšími výsledky uváděnými v předchozích auditech. Pracovníci měli mimo jiné například kratší pracovní směny, dny odpočinku, automaty na vodu a informace o svých právech. 

 

* Výpočty vycházejí ze srovnání valivého odporu pneumatiky Nokian Hakkapeliitta R3 s jinými prémiovými zimními pneumatikami. Klíčové předpoklady použité ve výpočtech jsou následující: počet osobních vozidel ve Finsku 2,6 milionu, průměrný roční počet najetých kilometrů ve Finsku 14 400 km a průměrná roční spotřeba paliva ve Finsku 6,7 l/100 km. Odhaduje se, že zimní pneumatiky představují 45 % najetých kilometrů. Společenské náklady na emise oxidu uhličitého byly vypočítány s  cenou 40 eur na tunu emisí CO2, která je v souladu s cenou užívanou finskou Agenturou pro bezpečnost dopravy, norskou Správou veřejných komunikací a americkou Agenturou pro ochranu životního prostředí. Zdroj: Hodnocení založené na KPMG metodice True Value.

 

Archiv novinek