Pá září 9 2016

První zimní pneumatika pro osobní automobily slaví 80 let

Vynález první zimní pneumatiky

Vůbec první zimní pneumatiku s názvem „Kelirengas“ vynalezli ve Finsku už v roce 1934, ta však byla určena pouze pro nákladní vozy a autobusy. O dva roky později se pak pod názvem „Nokian Hakkapeliitta“ objevila její verze pro osobní auta a znamenala revoluci v bezpečnosti provozu během zimních měsíců. Dnes jezdí po celém světě všude tam, kde je potřeba se spolehlivě vyrovnat se zimními podmínkami, více jak 700 milionů zimních pneumatik, ve třicátých letech se však jednalo o zcela revoluční krok.

U původní zimní pneumatiky byl důležitý především extrémně hluboký vzorek – auta tehdy běžně jezdila ve sněhu. Postupem času se ale začaly silnice protahovat a povrch se upravoval posypem. Bylo proto nutné, aby pneumatika dobře fungovala i na ledu a uježděném sněhu, stejně jako na čistém asfaltu. Začala se proto připravovat speciální směs a další inovace. V roce 1961 přišla na trh první hrotovaná pneumatika Kometa-Hakkapelliita. Ta se okamžitě proslavila po celém světě, když na ni v šedesátých letech finští jezdci opakovaně ovládli legendární rallye Monte Carlo. V sedmdesátých letech se potom postupně vyvíjela a zaváděla i nehrotovaná varianta.

Vývoj a úspěchy

Dnes se různé verze pneumatik vyvíjejí pro jednotlivé trhy a zohledňují lokální specifika, jako například klimatické podmínky, stav silnic a způsob jejich zimní údržby. Poslední generace sériově vyráběné pneumatiky Nokian Hakkapeliitta drží světový rekord v maximální dosažené rychlosti na ledě, když v roce 2013 zvládla na zamrzlém jezeře 335,713 kilometrů za hodinu. Jedná se o hrotovaný typ pneumatiky Nokian Hakkapeliitta 8 v rozměrech 255/35 R20. Technologie se však neustále posouvá a v roce 2014 byl představen první prototyp, který řidičům umožňuje hroty z pneumatiky vysouvat jen v případě potřeby. V Evropě je k dostání nehrotovaná varianta Nokian Hakkapeliitta R2, která je určena do extrémních podmínek na silnice pokryté sněhem a ledem. V mnoha zemích ji proto také využívají osobní vozidla záchranných systémů. Jedná se o světově první zimní pneumatiku s energetickým indexovým A štítkem. Prémiové pneumatiky Nokian Tyresse dnes úspěšně prodávají ve více než 30 zemích celého světa.

Hakkapeliitta – Hakkaa päälle!

Název „Hakkapeliitta“ znamená starý válečný pokřik, který vyjadřuje houževnatost Seveřanů a jejich sílu zvládnout i ty nejnáročnější podmínky. Existuje několik příběhů o historii jména Hakkapeliitta. Finští jezdci, kteří sloužili ve švédské armádě v 17. století, byli nazýváni hakapelité. Při každé zteči na nepřítele křičeli svůj legendární bojový pokřik "Hakkaa päälle!". Stejně jako oni, také zimní pneumatika Nokian Hakkapeliitta, bojuje úspěšně už po více jak 80. let s náročnými jízdními podmínkami.

Obrázky a videa ve vysokém rozlišení pro tisk jsou k dispozici na:
www.nokiantyres.com/hkpl-photos

Více fotografií, včetně historických, naleznete zde:
www.nokiantyres.com/hakkapeliittastory

Pneumatika Nokian Hakkapeliitta 8 - Světový rekordman v jízdě na sněhu a ledu, 335.713 km/h:
www.nokiantyres.com/innovation/testing/fastest-on-ice/fastest-on-ice-2013/

Kontakt

Pro více informací se prosím obraťte na:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Michalová, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 855, zuzana.michalova@nokiantyres.com

Archiv novinek