St leden 14 2015

Energetická efektivnost a bezpečnost v zimních podmínkách – nová inteligentní směs Nokian eSilica

Nokian Tyres zavádí v roce 2015 energeticky nejúspornější zimní pneumatiku světa, dosahující třídy A dle energetického štítku pneumatik EU. S novými pneumatikami Nokian Hakkapeliitta R2 mají elektromobily dle srovnávacích testů o 30% nižší valivý odpor a tím větší akční rádius. Ekologická severská pneumatika Nokian Hakkapeliitta R2 bez hrotů je pravá zimní pneumatika, vyvinutá severským výrobcem zimních pneumatik světa pro jedinečný elektromobil BMW i3.

Inovace z Finska od vynálezce zimní pneumatiky, leadra inovací a vlastníka světového rekordu společnosti Nokian Tyres spojuje extrémně nízký valivý odpor, prvotřídní záběr a mimořádný jízdní komfort. Její energetické úspory vzhledem k nízkému valivému odporu zvyšují akční rádius vozidla. Tento nový přírůstek do rodiny Nokian Hakkapeliitta reprezentuje ekologickou, energeticky efektivní technologii budoucnosti a umožňuje bezpečnou, hospodárnou a vysoce výkonnou jízdu na sněhu a ledu za náročného severského zimního počasí. Velikost této pneumatiky je 155/70R19 84Q.

Větší akční rádius pro elektromobily

„Zaručujeme lepší záběr v zimě, méně obav a zejména větší akční rádius pro stále se rozšiřující počet řidičů elektromobilů. Zajistit bezpečnější a ekologičtější jízdu automobilem, to je vůdčí motiv našeho vývoje výrobků“, vysvětluje manažer vývoje výrobků Jarno Ahvenlammi ze společnosti Nokian Tyres.

„Zimní pneumatika v třídě A dle energetického štítku pneumatik EU při valivém odporu jako naše pneumatiky Nokian – to se dosud žádné zimní pneumatice nepodařilo. S novou zimní pneumatikou Nokian Hakkapeliitta R2 se mohou řidiči elektromobilů při srovnání s jinými zimními pneumatikami na trhu těšit dokonce z více než o 30 % nižšího valivého odporu. Valivý odpor konkurenčních výrobců se nachází v třídě C a E.“

Energetická efektivnost a bezpečnost v zimních podmínkách – nová inteligentní směs Nokian eSilica

Elektromobily jsou lehké a jejich aerodynamika je vynikající. Proto jsou pro vývojáře pneumatik výzvou. Nový model vychází z vítěze testů, pneumatiky Nokian Hakkapeliitta R2 a optimalizuje všechny její strukturní komponenty pro použití u elektromobilů.

„Výsledkem naší nové, tvrdě testované technologické koncepce je pevnější a tužší těleso pneumatiky, což spolu s mnoha novými materiálovými komponentami minimalizuje u pneumatiky vývin tepla a její vnitřní deformaci. To umožňuje extrémně nízký valivý odpor – světový rekord. V budoucnosti použijeme stejnou technologii i u našich dalších zimních pneumatik“, říká pan Ahvenlammi, který testy a vývoj speciálních výrobků Nokian Tyres pro elektromobily vede.

Valivý odpor se vztahuje k energii, spotřebovanou kontaktem pneumatiky s vozovkou a její deformací. Snížení valivého odporu vyžaduje kompletní kontrolu komplexního vztahu mezi strukturou pneumatiky, běhounu a pryžových komponent. Pro někoho může být překvapivé, že zimní pneumatiky vyšší kvality nabízejí nižší valivý odpor než letní pneumatiky. Úspory energie v důsledku nižšího valivého odporu zvětšují akční rádius automobilu. Pro maximalizaci energetické efektivity a bezpečnosti nové pneumatiky Nokian Hakkapeliitta R2 pro elektromobily a hybridní automobily, bylo nutné vyvinout zcela nové druhy gumových směsí.

Molekulární řetězce směsi běhounu Nokian eSilica budoucí generace se spojují s částicemi silikonu a vytváří tak pevnou ale pružnou kombinaci. Gumová směs funguje velmi dobře v širokém teplotním spektru, čímž se zlepšuje záběr v zimních podmínkách a dále snižuje valivý odpor.

Pevný záběr na ledu, sněhu a mokré vozovce

Lamely nebo drážky symetrického běhounu fungují aktivně, nezávisle na úrovni záběru a teplotě. Směs nové pneumatiky Nokian Hakkapeliitta poskytuje mimořádný záběr na ledu, sněhu a mokré vozovce a má excelentní odolnost proti opotřebení. Řepkový olej, který se pro gumovou směs používá, zvyšuje pevnost v tahu, prodlužuje životnost a zlepšuje záběr na sněhu a ledu.

Agresivní šípovitý profil běhounu, použitý už u vítěze testů, pneumatiky Nokian Hakkapeliitta R2 a inovace v oblasti bezpečnosti jako např. záběrové prvky krystalového tvaru a čerpací lamely koncepce Cryo Kristall zaručují vyvážené, zlepšené ovládání a excelentní záběr v zimních podmínkách, zejména na mokrém ledu.

Úzká spolupráce s výrobci automobilů

Společnost Nokian Tyres, průkopník pneumatikářského průmyslu, je známa svými výrobky špičkové kvality, které jsou také bezpečné a ekologické. Ty jsou pečlivě přizpůsobeny různým trhům a rozdílným, náročným účelům použití např. v Česká republika nebo Skandinávii. Více než polovina prostředků na vývoj výrobků je investována do jejich testů.

„Pracujeme v úzké spolupráci s vedoucími výrobci automobilů, abychom byli v tomto průmyslovém odvětví schopni nabídnout nejlepší a nejmodernější pneumatiky motoristům, kteří chtějí bezpečně zvládnout jízdu v tvrdé, severské zimě nebo spolehlivě a rychle dorazit do cíle v mírnějších podmínkách v české zimy “, říká obchodní manažer Nokian Tyres Petri Niemi. „Náš excelentní úspěch ve srovnávacích testech je i důkazem úspěchu naší strategie. Naše zimní pneumatiky dosáhly v této zimě v testech motoristických časopisů více než 40 vítězství, což je úžasný rekord.“

Rostoucí program zimních pneumatik i pro elektromobily a hybridní automobily

Nová pneumatika Nokian Hakkapeliitta R2 se hodí pro elektromobily BMW i3. Od ledna 2015 je pro motoristy k dostání na nejdůležitějších trzích společnost Nokian Tyres jako jsou Skandinávie nebo Rusko, ale i na jiných trzích s opravdu zimními podmínkami. Pneumatika Nokian Hakkapeliitta R2 bez hrotů ve velikosti 215/45R20 95R XL, vyvinutá pro nový sportovní vůz BMW i8 Hybrid, bude uvedena v únoru/březnu 2015.

Skupina zimních pneumatik Nokian Hakkapeliitta od vynálezce první zimní pneumatiky světa, zahrnuje i typ Nokian Hakkapeliitta 8 s hroty a Nokian Hakkapeliitta R2 bez hrotů pro elektromobily Tesla S a další. Téměř všichni kupující v Norsku zvolili pro své elektromobily jako zimní pneumatiku typ Nokian Hakkapeliittas a zajistili si tak nejlepší možný záběr a jízdní komfort za každého zimního počasí.

Nejdůležitější inovace

Inteligentní směs Nokian eSilica. Větší akční rádius, maximalizovaný záběr v zimních podmínkách. Gumová směs, velmi dobře fungující v širokém teplotním spektru, poskytuje nízký valivý odpor a maximalizuje záběr v zimních podmínkách. Molekulární řetězce směsi běhounu Nokian eSilica se spojují s částicemi silikonu a vytváří tak pevnou, ale pružnou kombinaci. Lamely nebo drážky symetrického běhounu fungují aktivně, nezávisle na úrovni záběru a teplotě. Směs nové pneumatiky Nokian Hakkapeliitta poskytuje mimořádný záběr na ledu, sněhu a mokré vozovce a má excelentní odolnost proti opotřebení. Řepkový olej, který se pro gumovou směs používá, zvyšuje pevnost v tahu, prodlužuje životnost a zlepšuje záběr na sněhu a ledu.

Koncepce Nokian Cryo Kristall. Prvotřídní záběr v zimních podmínkách, přesné ovládání. Do gumové směsi jsou pro zlepšení záběru na ledu přimíchány záběrové částice ve tvaru mnohoúhelníkových krystalů tvrdé jako diamant, které se zatínají do zledovatělé vozovky.

Čerpací lamely. Lepší záběr na mokré vozovce. Kapsovité lamely na ramenech pláště pneumatiky odvádějí vodu nebo ji dokonce odčerpávají z povrchu vozovky a zajišťují tak stabilní a pevný záběr. Zvětšený objem patentovaných čerpacích lamel a velký počet klikatých lamel zlepšuje ještě více záběr na mokré a zledovatělé vozovce.

Ledové a sněhové drápy. Lepší záběr na ledu a sněhu. Ledové a sněhové drápy mezi bloky profilu zlepšují záběr na ledu a sněhu, obzvláště při brzdění a zrychlování.

Lamelové aktivátory. Lepší záběr na ledu a sněhu. Lamelové aktivátory v rozích profilu zvyšují funkci lamel na náledí. Širší lamela aktivuje užší lamelu.

Drápy do sněhové břečky. Zabraňují akvaplaningu na sněhové břečce. Pro zabránění akvaplaningu na sněhové břečce, byly vyvinuty trojúhelníkové odstraňovače sněhové břečky, umístěné na kritických místech ramen pláště pneumatiky. Drápy do sněhové břečky na ramenech pláště zajišťují optimální záběr na husté sněhové břečce a zabraňují vniknutí břečky mezi bloky profilu.

Archiv novinek